نصب اپلیکیشن
روش مسواک زدن گربه

نحوه مسواک زدن گربه رو با این تکنیک ها یاد بگیرید!

مراقبت و نگهداری از یک گربه خونگی تجربه لذت‌بخشیه. اما نیاز به توجه، آمادگی و مسئولیت‌پذیری زیادی داره. گربه عضوی از اعضای خانواده شما خواهد شد و باید یه برنامه مراقبتی براش داشته باشین. یکی از چیزهایی که باید توی برنامه مراقبتی گربه‌تون در نظر بگیرین، رسیدگی به وضعیت سلامت دندان‌های گربه‌ است. در ادامه‌ این مقاله همراه ما باشین تا با همدیگه نکات لازم درباره مراقبت از دندان‌های گربه و مسواک زدن گربه رو مرور کنیم:

یک گربه در حال مسواک زدن با مسواک زرد رنگ

اهمیت مسواک زدن دندان گربه

درست مثل دندان‌های انسان، دندان‌ گربه‌ها هم باید به طور مرتب مسواک زده بشه. معمولا گربه‌ها توی طبیعت، دندان‌ خودشون رو با جویدن استخوان یا علف تمیز می‌کنن. اما گربه‌های خونگی جایگزینی برای این کار ندارن. پس شما باید به طور منظم وضعیت دندان و لثه‌های گربه خودتون رو بررسی کنین تا مطمئن بشین که سالم هستن.

بهداشت دهان و دندان در گربه‌ها اهمیت بالایی داره. درد و التهاب در دهان و دندان گربه می‌تونه خوردن و آشامیدن رو  براش سخت کنه و باکتری‌ها حتی می‌تونن از این طریق وارد جریان خونش بشن و به کلیه‌هاش آسیب برسونن.

متاسفانه آمارها نشون می‌ده که بیشتر از ۷۰ درصد گربه‌های بالاتر از ۴ سال به نوعی درگیر بیماری‌های دهان و دندان هستن.

پس همونقدر که مراقبت از دندان‌های خودتون مهمه، باید نسبت به دندان گربه خودتون هم حساس باشید.

با این حال، بیشتر بیماری‌های دندانی گربه مثل التهاب لثه، پریودنتیت و غیره با مراقبت‌های منظم دندان‌پزشکی قابل پیشگیریه. مسواک زدن برای گربه می‌تونه از تشکیل جرم روی دندان‌های اون و همچنین عفونت‌های لثه جلوگیری کنه. (مطلب مرتبط: جرم گیری دندان گربه)

توی مطلب دندان گربه در مورد انواع دندان و زمان و علائم دراومدن و افتادن دندان‌های شیری گربه و بیماری‌های مرتبط به اون صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنم اون مطلب رو هم مطالعه کنین تا بتونین به درستی از دندونای گربتون مراقبت کنین.

ویژگی‌های دندان سالم در گربه

دندان‌های یک گربه سالم، تمیز، سفید و بدون تراشه و لثه اون هم‌ صورتی، سالم و بدون زخم، تورم و خون‌ریزی هست.

به طور طبیعی نفس گربه بوی بدی نداره و اگر غیر از این باشه نشونه‌ای از عفونت هست.(مطلب مرتبط: بوی بد دهان گربه)

لازمه که شما در مراقبت از گربه خودتون به علایمی مثل آبریزش، مشکل در بلع، پنجه زدن در صورت یا تغییر الگوی غذا خوردن یا وزن گربه، هوشیار باشید؛ چون همه این‌ها ممکنه که نشونه بیماری دندان گربه شما باشه.

یک گربه در حال لبخند زدن که دندان‌های سالم او را نمایش می‌دهد

زمان استفاده از مسواک برای گربه

مسواک زدن برای گربه و برنامه‌ی زمانی اون، یک قسمت اساسی از برنامه‌های مراقبت و نگهداری روزانه گربه است.

ما با استفاده از اطلاعات و علم روز دامپزشکی مطالب زیادی درباره نگهداری گربه نوشتیم که با خوندن اون ها بتونین از به وجود اومدن مشکلات سلامتی یا بیمار شدن گربه‌ پیشگیری کنین.

پیشنهاد کارشناسان برای شروع مسواک زدن دندان گربه سن ۶ ماهگی است؛ زمانی که همه‌ی دندان‌های بچه گربه درومده باشه.

دندان‌های گربه  حداقل هفته‌ای ۳ بار به مسواک زدن نیاز داره و اگه همکاری خوبی با شما داره این کار رو هر شب انجام بدین.  ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار هم باید توسط دندان‌پزشک چکاپ بشه.

یک گربه سفید در حال مسواک کردن

نکات مهم در مورد مسواک زدن گربه

مسواک مناسب گربه انتخاب کنین

انواع مسواک‌ها، اسفنج‌ها و پدها برای تمیز کردن دندان ‌های گربه وجود داره که شما می‌تونید با توجه به وضعیت دندان‌ و لثه‌ی گربه و اندازه دهانش، میزان همکاریش در مسواک زدن و توانایی خودتون در تمیز کردن دندان‌ها انتخاب کنید. مسواک‌ مخصوص گربه ظاهر متفاوتی داره. نرمه و سایز کوچیکی داره.

انواع مسواک گربه

  • مسواک انگشتی

این مسواک‌ها دسته ندارن و به صورت داخل انگشتی اند  و زمان مسواک کردن انعطاف‌پذیرتر هستن.

  • مسواک ماساژور

بعضی از انواع مسواک‌های گربه در اطراف خودشون الیاف‌های بلندی دارن که از یک طرف دندان‌ها رو تمیز می‌کنه و از طرف دیگه لثه‌ها رو ماساژ می‌ده.

  • مسواک تمیزکننده زبان

پشت این مسواک‌ها شیارهایی وجود داره که با کشیدن اون روی سطح زبون گربه، از پلاک و مواد غذایی پاک میشه.

شاید جالب باشه که بدونین به جز مسواک زدن راه‌های دیگه‌ای هم برای بهداشت دهان و دندان گربه‌ها وجود داره:

غذاهای خشک و سفت آماده

از دادن وعده‌های غذایی خودتون و یا تشویقی‌های شیرین به گربه خودداری کنین چون امکان تشکیل جرم‌های دندانی و بیماری رو افزایش می‌ده.

انواع غذاهای خشک و سفت مثل غذای خشک گربه و استخوان‌های مخصوص فلورایددار که در پت شاپ‌ها موجوده می‌تونه به پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گربه کمک کنه.

اگه دوست دارید خودتون واسه گربه‌تون آشپزی کنید و بهش غذای خونگی بدید هم نگران نباشید. شما خودتون هم می‌تونین توی خونه برای گربه‌تون غذای خشک و خانگی درست کنین.

(در این رابطه بخونین: راهنمای تهیه غذای خانگی برای گربه)

گربه طوسی در حال خوردن غذای خشک

مسواک طبیعی    

بعضی از غذاهای طبیعی وجود دارن که مثل مسواک عمل می‌کنه و جویدن اون‌ها پلاک‌هایی که به صورت ۲۴ ساعته بر روی دندان گربه ظاهر می‌شه رو از بین می‌بره. این نوع غذاها معمولا دانه‌درشت هستن و شکل و اندازشون طوری طراحی شده که گربه رو به جویدن بیشتر تشویق می‌کنه و همین بیشتر جویدن، مثل مسواک زدن روزمره عمل می‌کنه.

از طرف دیگه این غذاها مواد ویژه‌ای دارن که کلسیم موجود در بزاق را جذب می‌کنه و از تجمع و رسوب اون، روی دندان‌ها پیشگیری می‌کنه. این غذاها معمولا بدون غلات هستند و حجم زیادی از مواد تشکیل‌دهنده‌شون پروتئین‌ها هستن.

اسباب بازی‌ها    

دسته‌ای از اسباب‌بازی‌های جویدنی هستن که سطحشون سفت و خشن هست این اسباب بازی‌ها باعث سایش دندون گربه شما می‌شه. وسایلی انتخاب و استفاده کنین که نرم تر هستن و مشکلی برای دندان‌های گربه ایجاد نمی‌کنه.

اسباب‌بازی آبی به عنوان مسواک در دست گربه مشکی و قهوه‌ای

مسواک گربه هم جزو مهم ترین و پر‌کاربردترین وسایل گربه است که به شما در نگهداری‌اش میتونه به شما کمک کنه. اما این وسیله بهداشتی انواع مختلفی داره. در ادامه بعضی از انواع مسواک گربه که شما می‌تونین توی لوازم مراقبت از گربه خونگی‌تون داشته باشین معرفی می‌شه.

 

دو عدد مسواک بند انگشتی سفید و صورتی

خرید مسواک بند انگشتی گربه

مسواک سفید برس‌های نرمی داره و مسواک صورتی دندانه‌هایی داره که لثه رو ماساژ می‌ده و برای از بین بردن پلاک و تارتار  روی دندان گربه مفیده و کاربرد راحتی هم برای بچه‌گربه‌ها و گربه‌ها داره.

مسواک سگ و گربه فور پت مدل Finger کد PG00245 بسته ۲ عددی
مسواک سگ و گربه فور پت مدل Finger کد PG00245 بسته ۲ عددی
مزایای این محصول
مسواک دو طرفه دارای دو سر کوچک و بزرگ
بسیار موثر در از بین بردن پلاک و تارتار
قابل استفاده برای سگ، توله ها، گربه و بچه گربه

 

 

خرید پک مسواک و خمیردندان گربه

پک ۴ عددی شامل:

  • یک خمیر دندان ۷۰ گرمی با رایحه خوش برای از بین بردن بوی بد دهان حیوان
  • یک عدد مسواک دسته بلند دو سر با سایزهای کوچک و بزرگ برای مسواک زدن جلو و عقب دندان های حیوان با طراحی زاویه دار جهت سهولت در کاربردی بودن هرچه بیشتر آن
  • یک عدد مسواک انگشتی دارای برس های بلند و نرم
  • یک عدد مسواک انگشتی دارای لاستیک نرم دانه دار که جهت ماساژ بسیار موثر میباشد و در از بین بردن پلاکهای دندانی حیوان بسیار خوب و موثر اس

بسته مسواک و خمیر دندان سگ و گربه مدل yzhtbrush
بسته مسواک و خمیر دندان سگ و گربه مدل yzhtbrush
مزایای این محصول
جلوگیری از تشکیل پلاک های دندانی

 

  • از خمیر دندان مخصوص گربه‌ها استفاده کنین

این خمیردندا‌ن‌ها طعم‌های اشتها ‌آوری مثل نعنا، برگ چای، مرغ و گوشت گاو دارن تا گربه‌ها تشویق بشن و زمان مسواک زدن دهان خودشون رو باز نگه دارن. خوبی این خمیردندانها اینه که اگه بلعیده بشن هم مشکلی به وجود نمیاد.

خمیردندان مخصوص گربه پرسا

خرید خمیردندان گربه پرسا

  • این خمیر دندان، به دلیل مزه‌ی فوق‌العاده‌ای که داره برای گربه بسیار جذابه.
  • از تشکیل پلاک‌های دندانی پیشگیری و نفس گربه رو هم تازه و خوشبو می‌کنه

خمیر دندان سگ و گربه پرسا مدل آنزیمی
خمیر دندان سگ و گربه پرسا مدل آنزیمی
مزایای این محصول
خاصیت ضد پوسیدگی دندان سگ و گربه
خوشبو کننده دهان
خاصیت ضد پلاک

گربه‌تون رو با مسواک و خمیر دندان آشنا کنین

اجازه بدین تا  گربه شما از چند روز قبل با مسواک و خمیردندانش بازی کنه تا زمان استفاده، از اون‌ها نترسه. حتی می‌تونید مقداری از خمیر دندون رو داخل دهانش بذارید تا طعم اون رو بچشه یا خمیر دندان را روی انگشت‌های خودتون بمالین و اجازه بدید انگشت شما رو لیس بزنه و در حقیقت با طعم خمیر دندان او را فریب بدین.

گربه خاکستری در حال مسواک زدن با مسواک آبی رنگ

مسواک زدن گربه رو به عادت تبدیل کنین

گربه‌ها جزو موجوداتی هستن که باید با شرایط آشنا باشن و  به اون عادت کنن. پس برای مسواک کردن دندان گربه یک زمان مشخص در روز رو انتخاب کنین و هر روز در اون ساعت دندان گربه‌تون رو مسواک بزنین و سعی کنید زمانی باشه که هر دو آروم و صبور هستین.

مسواک آبی و گربه

مسواک زدن رو به فعالیتی لذت‌بخش برای گربه تبدیل کنین

صبور باشین و لحن آروم داشته باشین. گربه‌تون رو تشویق کنین و بهش اسباب‌بازی بدین.

ممکنه چند بار اول به سختی بتونید به همه دندان‌ها دسترسی داشته باشین و مسواک بزنین، اما اشکالی نداره به مرور تعداد اون رو  افزایش بدین.

یادتون باشه هرچقدر از سن پایینتر مسواک زدن گربه رو شروع کنید راحتتر باهاش کنار میاد و بهش عادت می‌کنه. مسواک زدن برای گربه بزرگسالی که به مسواک عادت نداره یکی از سختترین کارهای دنیاست!

دهان باز و نمایش دندان‌های گربه قهوه‌ای

نحوه صحیح مسواک زدن گربه

  • مسواک مناسب گربه‌‌تون رو با توجه به مطالب گفته شده انتخاب کنین
  • گربه رو طوری در آغوش بگیرین که کمتر امکان حرکت داشته باشه وقتی این کار رو انجام دادین خیلی آروم سرشو به عقب بکشین تا بیشترین دسترسی رو به دندان‌های گربه داشته باشین.
  • دستاتون رو بالای پوزه گربه بگذارین، لب بالایی اون رو بلند کنین و مسواک زدن رو با حرکت دایره‌ای شروع کنید. اول روی دندان‌های جلو و بعد اگر تونستین روی دندان‌های عقب تمرکز کنین. از دندان‌هایی بالایی هم شروع کنین.
  • مسواک رو خیلی آروم روی دندان‌ها بکشید و مراقب باشید لثه‌ها زخم نشن. نگران نباشین، بعد از چند بار انجام دادن این کار برای شما راحت می‌شه.
  • سعی کنین این کار رو زیر ۲ دقیقه انجام بدین که گربه اذیت نشه. این کار باعث می‌شه گربه شما از مسواک زدن فراری نباشه.
  • همین که مسواک روی دندان‌ها کشیده بشه و بزاق غلیظ رو پاک کنه کافیه و لزومی نداره داخل دندان‌ها رو هم مسواک بزنید.

تجربه و نظر شما برای ما مهمه!    

حالا شما بگید که تجربتون از مسواک زدن گربه‌ها چیه؟ از چه نوع مسواکی استفاده می‌کنین و چطوری تونستین گربه خودتون رو به مسواک زدن عادت بدین؟

تجربه‌های ارزشمندتون رو با ما در میون بذارید و اگه سوالی در مورد مسواک گربه و نحوه مسواک زدن گربه‌ها دارین، مطرح کنید تا همکاران من در اسرع وقت، راهنماییتون کنن.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4.3/5 - (14 امتیاز)
نویسنده: شیرین جاویدی
نویسنده: شیرین جاویدی
سلام
من شیرین هستم، نویسنده و علاقه مند به حیوانات. علاقه من به حیوانات از وقتی شروع شد که یه توله سگ رو به سرپرستی قبول کردم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید.
دیدگاه شما
اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.
طهورا طاهری
نوشته شده در: ۲۲ خرداد, ۱۴۰۰

سلام، از سن دو ماهگی میشه دندون های گربه رو مسواک زد؟

پاسخ به این نظر
دکتر ملیکا حمزه
نوشته شده در: ۲۸ خرداد, ۱۴۰۰

بله ولی فقط در حدی که به مسواک عادت کنه چون دندان ها در این سن دائمی نیستند

پاسخ به این نظر
طناز
نوشته شده در: ۱ بهمن, ۱۳۹۹

سلام
نحوه مسواک زدن سگ هم مینطوری باید انجام بشه؟
یا مدل دیگه ای داره؟

پاسخ به این نظر
دکتر صبا ژاله
نوشته شده در: ۱ بهمن, ۱۳۹۹

سلام طناز عزیز
بله در سگ ها هم به همین شیوه انجام میشه فقط چون درمورد گربه ها کار سخت تری بود ما در مورد اون ها نوشتیم

پاسخ به این نظر
طناز
نوشته شده در: ۱ بهمن, ۱۳۹۹

سلام
نحوه مسواک زدن سگ هم مینطوری باید انجام بشه؟
یا باید یه طور دیگه برای سگم مسواک بزنم؟

پاسخ به این نظر