نصب اپلیکیشن
نیمرو برای سگ

تخم مرغ برای سگ؛ آیا سگ‌ها می‌تونن تخم مرغ بخورن؟

heart icon

تایید دامپزشک

دکتر صبا ژاله

check icon تایید توسط:

دکتر صبا ژاله

گرایش تغذیه تخصصی سگ و گربه

pharmacy icon

اطلاعات ارائه شده در این صفحه طبق آخرین تحقیقات دامپزشکی به‌روز شده است.

برای ثبت تیکت و دریافت مشاوره از دامپزشک، به صفحه دامپزشک آنلاین مراجعه کنید.

سگ‌ها خیلی کنجکاو و شکمو هستن و هر غذایی که ما می‌خوریم رو دوست دارن امتحان کنن. یکی از چیزهایی که خیلی برای سگ‌ها جذابه تخم‌مرغه! خیلی از صاحبای سگ از ما سوال پرسیدن که تخم مرغ برای سگ خوبه؟ مزایا و معایب تخم مرغ برای سگ چیه و اصلا چطوری و چقدر می‌تونیم به سگمون تخم‌مرغ بدیم؟

خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و تو این مقاله می‌خوایم به همه سوالات شما در این مورد پاسخ بدیم. با خوندن این مقاله می‌تونید بهتر تصمیم بگیرین که بالاخره به سگتون تخم‌مرغ بدین یا نه. در ادامه با ما همراه باشین.

آیا تخم مرغ برای سگ مفید است؟

دادن تخم مرغ به سگ هم مثل پای مرغ برای سگ همیشه با مخالفان و موافقان زیادی همراه بوده و همین موضوع باعث سردرگمی صاحبای سگ می‌شه.

اگه بخوایم در یک کلمه جواب بدیم باید بگیم: بله، سگ‌ها می‌تونن تخم‌مرغ بخورن! ولی نحوه دادن تخم مرغ و مقدارش چند تا نکته مهم داره که قبل از اینکه به سگتون تخم‌مرغ بدین باید ازشون اطلاع داشته باشید.

تخم مرغ منبع غنی پروتئین، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و آمینو اسید هست که برای سلامتی سگ‌ها مفیده. حتی جالبه بدونین تخم‌مرغ غذای سگ‌سانان در طبیعت هم هست و سگ‌های وحشی با پیدا کردن لونه پرنده‌‍‌ها و خوردن تخم‌ها خودشون رو سیر می‌کنن. ولی نکته مهم اینه که تخم‌مرغ نمی‌تونه و نباید جایگزین غذای سگ بشه، چون با این کار ممکنه پروتئین‌های کافی به سگ نرسه. اما میتونین توی رژیم غذایی سگ استفاده کنین (این موضوع با توجه به نژاد سگ و تشخیص دامپزشک تغذیه مشخص می‌شه). علاوه بر این میتونین به صورت تشویقی و هر از گاهی به سگتون تخم‌مرغ بدین.

حتی پوست تخم‌مرغ هم منبع خوب کلسیم هست و می‌تونین با پودر کردن پوست تخم‌مرغ، یه مکمل کلسیم طبیعی برای سگتون تهیه کنید.البته بعضی‌ از صاحبای سگ پوست تخم‌مرغ رو بدون پودر کردن به سگشون میدن. ما راستش این کار رو خیلی توصیه نمی‌کنیم؛ چون پوست تخم مرغ خرد شده لبه‌های تیزی داره و ممکنه به ویژه در سگ‌های کوچک منجر به مشکلاتی بشه.
توصیه دامپزشک: تاکید می‌کنیم که حتما حتما قبل از دادن پوسته تخم مرغ به سگتون، به خوبی اونو بجوشونین تا باکتری سالمونلا ازبین بره.

تخم مرغ آبپز برای سگ

در چه صورتی تخم مرغ برای سگ‌ها ضرر داره؟

قبل از این که بخواید برای اولین بار به سگتون تخم‌مرغ بدین با دامپزشک مشورت کنید؛ چون بعضی سگ‌ها به پروتئین موجود در تخم‌مرغ حساسیت و آلرژی دارن. علائمی مثل سرفه، عطسه، مشکلات گوارشی مثل اسهال و استفراغ سگ و در برخی موارد شدیدتر، خارش پوست و کهیر می‌تونن نشانه حساسیت داشتن سگ به تخم مرغ باشن. البته استفراغ سگ میتونه دلایل زیادی داشته باشن که تو مقاله استفراغ سگ در موردشون توضیح دادیم.

در ضمن، تخم‌مرغ می‌تونه در مقدار کم و به عنوان تشویقی به سگ داده بشه. البته استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی باید با تشخیص دامپزشک تغذیه و با توجه به نژاد سگ تجویز بشه. (مطلب مرتبط: تشویقی سگ)
استفاده سرخود و زیاد این غذا میتونه جای پروتئین‌های اصلی غذای سگ بگیره و در درازمدت باعث مشکلات تغذیه‌ای سگ بشه.

تخم‌مرغ حاوی کلسترول بالایی هست و خوردن مقدار زیاد تخم‌مرغ می‌تونه باعث مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی و در دراز مدت منجر به چاقی بشه. پس بهتره در مورد مقدار مناسب تخم مرغ برای سگ هم از دامپزشک آنلاین پت پرس راهنمایی بگیرین.
همچنین برای سگ‌های چاق، سگ‌های بالغ و عقیم شده بهتره از سفیده تخم مرغ پخته شده، بدون زرده استفاده بشه.

دادن هر غذایی به سگ اما و اگرهای زیادی داره، مثل همین تخم مرغ! شما به عنوان سرپرست سگ باید اطلاعات کافی در مورد مضر بودن یا حتی ممنوعه بودن خوراکی‌های مختلف برای سگ داشته باشین. در غیر این صورت دیر یا زود سلامتی سگتون رو به خطر میندازین. خیالت راحت، ما این راهو بلدیم! پت پرس به کمک متخصصین تغذیه برای هر سگ برنامه غذایی اختصاصی و بالانس شده تهیه می‌کنه که خیال سرپرستا رو بابت تغذیه سالم راحت کرده!

دوست داری از تیم تغذیه پت پرس برای سگ قشنگت برنامه غذایی خونگی بگیری؟

لذیذه🍲، اقتصادیه💰،مقویه🥕 و تازه اختصاصی🎯 هم هست
با دریافت برنامه غذایی مخصوص سگ خودت، تو خونه براش آشپزی کن و مطمئن باش سلامتی اش قربانی کیفیت بد غذاهای آماده تجاری نمیشه.
سفارش آسان از طریق اپلیکیشن یا پر کردن فرم در صفحه برنامه غذایی
برنامه غذایی سگ

آیا می‌شه تخم‌مرغ خام به سگ‌ها داد؟

هرچند تو طبیعت سگ‌ها تخم پرندگان رو به صورت خام می‌خورن؛ ولی برای حفظ سلامتی سگ‌های خانگی به هیچ وجه نباید بهش تخم‌مرغ خام داده بشه.

سالمونلا: یکی از مشکلات اصلی تخم‌مرغ خام اینه که احتمال وجود باکتری‌های خطرناکی مثل سالمونلا وجود داره که با پخته شدن از بین می‌ره. دامپزشکای پت پرس هم توصیه می‌کنن تخم مرغ رو به صورت پخته به سگتون بدین.

کمبود بیوتین: در ضمن، سفیده تخم‌مرغ حاوی آویدین است که باعث مهار کردن و از بین بردن بیوتین می‌شه. حالا بیوتین چیه؟ یه ویتامین خیلی مفید که برای رشد سلول‌ها، متابولیسم و سلامتی پوست و … مفید و ضرروریه.

مصرف زیاد آویدین باعث ایجاد مشکل کمبود بیوتین در بدن سگ می‌شه. البته برای اینکه این مشکل پیش بیاد سگ باید مدت طولانی و اونم به مقدار زیاد، سفیده تخم‌مرغ خورده باشه. اما به هرحال، خوبه بدونید که پختن تخم مرغ برای سگ باعث کاهش این خطر می‌شه و اینم یکی دیگه از دلایلیه که توصیه می‌کنیم حتما به سگتون تخم‌مرغ پخته بدین.

روزی چند تا تخم مرغ می‌شه به سگ داد؟

بازم تکرار می‌کنیم که تخم مرغ رو فقط به عنوان تشویقی و چند وقت یکبار بهتره به سگتون بدین. یه تخم‌مرغ متوسط حاوی ۷۸ کالری، حدود ۶ گرم پروتئین و ۴ میلی گرم چربیه.

مقدار مجاز تخم‌مرغ برای سگ با توجه به مواردی مثل نژاد، جثه، وزن، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی بستگی داره و بهتره در این مورد با دامپزشک مشورت کنید. اما در کل، اکثر سگ‌ها نباید بیشتر از روزی یک عدد تخم مرغ بخورن و هرچقدر جثه سگ کوچکتر باشه و همینطور توله سگ‌ها این مقدار مجاز کمتر هم می‌شه.

تخم مرغ برای سگ

بهترین روش پختن تخم مرغ برای سگ چیه؟

اگه مطمئن شدین که سگتون به تخم مرغ آلرژی نداره و دکتر هم اجازه این کار رو داد حالا وقت پختن تخم مرغه. معمولا بهترین و سالم‌ترین روش اینه که تخم‌مرغ رو آبپز کنید و بعد اونو تیکه تیکه کنید و به سگتون بدین. ولی اگه سگتون نیمرو بیشتر دوست داره هم حتی الامکان بدون روغن و اگه لازمه با یه کوچولو روغن (بدون نمک و ادویه) براش نیمرو درست کنید.

حواستون باشه که مواد غذایی مثل غذاهای پرچرب، نمک، پیاز، سیر و ادویه و سس جزء غذاهای ممنوعه برای سگ هستن. پس هیچ وقت از املت یا نیمروی خودتون به سگتون ندین.

جمع بندی

تو این مقاله گفتیم که تخم مرغ در حالت کلی برای سگ‌ها ضرری نداره و اگه سگتون آلرژی یا مشکلی از نظر سلامتی نداشته باشه می‌تونید به عنوان تشویقی بهش بدین. البته همیشه یادتون باشه که کلید اصلی و مهم در مورد هر ماده غذایی رعایت اعتداله! تخم‎‎‎‌مرغ هم اگه زیاد به سگ داده بشه می‌تونه باعث مشکلات سلامتی برای سگ بشه.

در هر صورت، اگه برای اولین بار می‌خواین به سگتون تخم مرغ بدین پیشنهاد می‌کنیم با دامپزشک مشورت کنید تا اولا مطمئن بشین که واسش ضرری نداشته و در ضمن، مقدار مجاز تخم‌مرغ برای سگ خودتون رو هم از دامپزشک بپرسین.

تجربه شما چیه؟ تا حالا به سگتون تخم‌مرغ دادین؟ چند وقت یه بار و چطوری بهش تخم مرغ می‌دین؟ لطفا برامون کامنت بذارین و نظر و تجربه‌تون رو با ما در میان بگذارین.

منبع: akc.org

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5/5 - (4 امتیاز)
نویسنده: زهرا مظاهری
نویسنده: زهرا مظاهری
مترجم انگلیسی و فرانسه‌‌ام و در زمینه‌های مختلف تولید محتوا انجام دادم. به حیوانات و مخصوصا گربه‌ها علاقه زیادی دارم و امیدوارم با مقالاتی که می‌نویسم بتونم سهم کوچکی در ترویج فرهنگ صحیح نگهداری و رفتار با حیوانات خانگی داشته باشم.
دیدگاه شما
اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.