کتاب تربیت عروس هلندی
نحوه آموزش جای دستشویی به عروس هلندی

آموزش یاد دادن جای دستشویی به عروس هلندی در 3 گام

به نظر شما آموزش جای دستشویی به عروس هلندی امکان‌پذیره؟ اگه شما از یه عروس هلندی نگهداری می‌کنین حتما پیش اومده که وقتی بیرون از قفسش در حال بازی و شیطنته یا زمانی که روی شونه شما نشسته، مدفوع کنه و این موضوع قطعا برای شما خوشایند نیست. آموزش جای دستشویی رفتن به عروس هلندی نسبت به بقیه طوطی‌سان‌ها مثل کاسکو، کاکادو و… کمی سخت‌تره ولی شُدنیه و خیالتون راحت ما این راهو بلدیم. یادتون باشه که عروس هلندی پرنده باهوشیه.  فقط نیاز به صبر و حوصله و ثابت قدم بودن شما در آموزش عروس هلندی داره تا به کمک هم این موضوع رو حل کنیم.

در این مقاله از پت پرس قصد داریم درباره آموزش یاد دادن جای دستشویی صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین تا بتونین نگهداری از این پرنده شیرین، اجتماعی و بازیگوش رو برای خودتون لذت‌بخش‌تر کنین:

آموزش یاد دادن جای دستشویی به عروس هلندی برای همزیستی شادتر با شما

آموزش جای دستشویی به عروس هلندی

برخی از افراد معتقدن که آموزش مدفوع کردن به عروس هلندی در یک محل خاص، بر خلاف غریزه طبیعیشه و ممکنه اون رو ناراحت کنه. ضمن اینکه مدفوع پرنده بوی بدی نداره و بدون ضرره پس بهتره عروس هلندی رو راحت بگذاریم؛ ولی آیا می‌دونین که عروس هلندی هر ۱۵ دقیقه یک‌بار مدفوع می‌کنه و اگه به مدت ۱.۵ ساعت بیرون از قفسش باشه، شما باید ۶ بار مدفوعش رو از روز زمین، فرش، مبل، شونه‌های خودتون و… تمیز کنین؟

این آموزش فقط به خاطر همزیستی بهتر و شادتر شما با پرنده خونگی‌تونه و با آموزش محل دستشویی کردن به عروس هلندی تون، اون فقط می‌تونه مدفوعش رو برای مدت زمان معقولی نگه داره تا زمانی که بتونید اون رو به محلی ببرین که اجازه مدفوع کردن داره.

در نظر داشته باشین که آموزش دستشویی رفتن در جای مشخص به عروس هلندی در عروس هلندی‌های جوجه، راحت‌تر از عروس‌ هلندی‌های بالغه.

دوست دارین همه جور اطلاعاتی درباره عروس هلندی از دستی کردن و انواع آموزش‌ها تا زبان بدن و فهمیدن معنی حرکاتش و نگهداری ازش مثل حمام کردن عروس هلندی، جای مناسب، وسایل مورد نیاز، غذا و … داشته باشین؟ ما در پت پرس یه ایبوک جامع درباره نگهداری و آموزش عروس‌های هلندی نوشتیم تا شما بتونین هروقت سوالی براتون پیش اومد یا به مشکل برخوردین بهش مراجعه کنین و جواب سوالاتون رو بگیرین. این ایبوک رو بخونین تا نگهداری از این پرنده‌های زیبا و بازیگوش براتون راحت‌تر بشه. 

ایبوک جامع آموزش، نگهداری و دستی کردن عروس هلندی

یه کتاب جامع درباره آموزش و نگهدای عروس هلندی در خانه که با داشتنش میتونی هروقت به سوال یا مشکلی برخورد کردی بهش مراجعه کنی و جواب سوالت رو بگیری و در آخر هم به بهترین شکل از این پرنده جذاب و باهوش، نگهداری کنی.

این ایبوک رو بخون، هرچی گفتیم عمل کن و ببین عروس هلندی ات چطوری از داشتن صاحبی مثل تو به خودش افتخار میکنه😄

خرید کتاب
۱۱۵,۰۰۰ تومان
کتاب راهنمای جامع نگهداری و آموزش عروس هلندی در خانه

حالا بریم ببینیم نحوه آموزش دستشویی به عروس هلندی به شکل عملی چه مراحلی داره:

 

اولین گام برای شروع آموزش جای دستشویی به عروس هلندی؛ شناختن عادات و رفتارهای عروس هلندی

تربیت عروس هلندی برای دستشویی، نیاز به این داره که به صورت مداوم عادت‌های رفتاری عروستون رو زیر نظر داشته باشین تا بفهمین که چند بار در روز، چه مواقعی و به چه شکلی دستشویی می‌کنه.

همان‌طور که گفتیم، اغلب عروس‌های هلندی یه ربع یک‌بار دستشویی می‌کنن پس شما باید هر ۱۵ دقیقه اون رو به سمت محلی که برای دستشویی‌ کردنش تعیین کردین، راهنمایی کنین.

پرنده‌ها قبل از اینکه دستشویی کنن، روی پاهاشون می‌نشینن و دمشون رو تکون می‌دن. این نشونه‌ها می‌تونه به شما کمک کنه تا زمان دستشویی کردن عروس هلندیتون رو تشخیص بدین.

برای گام دوم آموزش یک کلمه دستوری انتخاب کنین

یه نشونه کلامی مثل «دستشویی کن» یا «پی‌ پی» یا هر کلمه دیگه‌ای که خودتون می‌خواین، انتخاب کنین تا مثل یه رمزی بین شما و عروس هلندیتون باشه و هر وقتی که این کلمه رو به کار بردین، عروس هلندی بفهمه که باید بره در محل خاصی که تعیین کردین و اونجا دستشویی کنه.

پیشنهاد ما به شما اینه که برای انتخاب این عبارت کلیدی از کلمه‌های روزمره استفاده نکنین.

اهمیت نشونه گذاری در آموزش دستشویی رفتن به عروس هلندی

در گام سوم آموزش دستشویی رفتن به عروس هلندی نشونه‌های فیزیکی رو فراموش نکنین!

برای این کار شما باید از یه نشونه‌ فیزیکی استفاده کنین یا یه جای مشخص و ثابتی رو در نظر بگیرین.

برای مثال یه تیکه کاغذ، بشقاب یه بار مصرف، چند برگ دستمال کاغذی، پارچه و… رو در محلی که می‌خواین عروس هلندی اون‌جا مدفوع کنه، قرار بدین و بهش نشون بدین که فقط توی این نقطه می‌تونه دستشویی کنه. این محل می‌تونه یه سبد کوچیک، سطل آشغال و هر جای دیگه‌ای باشه که بهش دسترسی دارین و عروس هلندیتون هم می‌تونه تنهایی ازش استفاده کنه.

بعد از انتخاب نشونه و محل دستشویی کردن عروس هلندی، سعی کنین دیگه این نشونه رو تغییر ندین، چون باعث می‌شه عروس هلندیتون گیج بشه.

بعد از چندین بار تمرین و تکرار، عروس هلندیتون شرطی می‌شه و فقط تو محلی که نشونه قرار داده شده؛ دستشویی می‌کنه. البته توی این مسیر شما باید صبور و ثابت قدم باشین و زود نا امید نشین.

تشویقی دادن به عروس هلندی

شما می‌تونین از تشویقی عروس هلندی برای این آموزش استفاده کنین. برای مثال بعد از اینکه طوطی شما در جای مناسب دستشویی کرد؛ اون رو با لحن مناسب و کلمه‌های تحسین‌آمیز تشویق کنین و یا یه جایزه مثل خوراکی که دوست داره؛ بهش بدین.

نکته مهم اینه که وقتی عروس هلندیتون در جای مشخص خودش در حال دستشویی کردنه، کلمه دستوری که انتخاب کردین رو مدام به کار ببرین تا ارتباط بین اون کلمه دستوری و محل مدفوع کردن براش روشن بشه.

تاثیر رام و دستی کردن در اموزش جای دستشویی عروس هلندی
آموزش و تربیت عروس هلندی از جمله آموزش جای دستشویی به عروس هلندی نیاز به صبر و حوصله فراوان است

همونطور که دیدین آموزش محل دستشویی کردن به عروس هلندی شبیه به آموزش سگه. دقیقا مثل آموزش سگ‌ها شما باید یاد بگیرین و پیش‌بینی کنین که چه زمانی عروستون باید به دستشویی بره و به موقع اون رو به مکان درستش برسونین و موقعی که پرنده داره مدفوع می‌کنه؛ به طور مداوم  کلمه کلیدی انتخابیتون مثل «دستشویی کن» رو تکرار کنین. حالا باید عروس هلندیتون رو تحسین و ستایش کنین. درست مانند وقتی که با یه لحن شاد و خوشحال,سگ رو تشویق می‌کنن تا متوجه بشه که ازش راضین.

 

برای آموزش دستشویی رفتن عروس هلندی چه کارهایی نباید انجام بدین؟

  1. اگه تازگی اقدام به نگهداری عروس هلندی کردین، اون رو تحت آموزش قرار ندین چون پرنده‌تون اول باید با محیط زندگیش سازگار بشه و بهش عادت کنه. البته اینکه چقدر طول می‌کشه تا عروستون به محیطش عادت کنه به خصوصیاتش و رابطه دوستانه‌ای که با شما برقرار می‌کنه,بستگی داره. البته خیالت راحت ما این راهو بلدیم و کلی مقاله برای کسانی که به تازگی یه همخونه کوچولو پیدا کردن، توی سایت پت پرس داریم.
  2. ممکنه عروستون یاد بگیره که خودش به تنهایی به محل مشخص دستشویی کردنش بره یا اینکه یاد بگیره که چه موقعی باید بره اون‌جا و شما رو خبر کنه و این موضوع در عروس‌های هلندی متفاوته. اگه عروستون به تنهایی به محل مدفوع کردنش نره؛ ممکنه بارها از شما درخواست کنه تا به اون‌جا ببریدش پس صبور باشید و همراهیش کنین. (در همین رابطه پیشنهاد میکنیم مقاله رام کردن عروس هلندی از پت پرس رو هم مطالعه کنین)
  3. نباید انتظار داشته باشین که عروستون همه آموزش‌های شما رو به سرعت یاد بگیره. یاد دادن جای دستشویی به عروس هلندی زمان‌بره و احتمالا چند هفته طول می‌کشه. حتی بعد از اینکه یاد گرفت هم ممکنه بعضی از وقت‌ها اشتباه کنه. پس صبور باشین و عصبانی نشین.
  4. همچنین دقت کنین که هیچ‌وقت عروس هلندیتون رو تنبیه نکنین، نترسونین و کتکش نزنین چون بهش استرس وارد می‌شه و ممکنه اعتماد به نفسش از بین بره.

جمع‌بندی

کوکاتیل‌ها برای اینکه شاد باشن و به طور کلی کیفیت زندگی بالایی داشته باشن؛ نیاز به توجه زیادی دارن و باید زمان زیادی رو بیرون قفسشون بگذرونن و بهترین نشیمن‌گاه هم براشون، شونه‌های صاحبشونه. از طرف دیگه خود شما هم به عنوان صاحب یه عروس هلندی، دوست دارین وقت زیادی رو برای پرنده‌تون بذارین؛ ولی قطعا دوست ندارین که عروستون روی لباس یا اثاثیه‌تون مدفوع کنه.

خیلی از افراد این موضوع رو نمی‌دونن؛ اما شما می‌تونین جای دستشویی رو به عروس هلندیتون آموزش بدین و از زمانی که باهاش می‌گذرونین؛ لذت ببرین و خیالتون راحت باشه که بعد از اون نیاز به تمیزکاری مدفوع پرنده‌تون ندارین.

برای این کار، رفتار عروستون رو برای چند روز مشاهده کنین و سعی کنین بفهمین که چه زمانی و چند بار در روز مدفوع می‌کنن و قبل از دستشویی کردن چه کارهایی انجام می‌ده. به عنوان مثال، خیلی از پرنده‌ها قبل از دستشویی، دو قدم می‌رن عقب و دمشون رو بلند می‌‎کنن. اگه بتونین زمان دستشویی کردن عروس هلندیتون رو تشخیص بدین؛ آموزشش بسیار راحت می‌شه.

به خاطر داشته باشین که با مشاهده مدفوع عروس هلندی می‌تونین وضعیت سلامتی پرندتون رو بفهمین. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌تونین مطلب درمان مدفوع سبز عروس هلندی رو هم بخونین.

تجربه و نظر شما برای ما مهمه!

نظر شما به عنوان صاحب یه عروس هلندی چیه؟ در این مقاله که در مورد آموزش یاد دادن جای دستشویی به عروس هلندی بوده چه نکات دیگه‌ای باید گفته می‌شد؟ تا به حال عروستون روی شونه‌هاتون خراب‌کاری کرده؟ آموزش دستشویی رفتن به عروس هلندی چقدر سخته؟ تجربه‌های ارزشمند خودتون رو با ما و سایر دوستان در میون بگذارین.

منبع: cockatielsaspets

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4.5/5 - (42 امتیاز)
نویسنده: شیرین جاویدی
نویسنده: شیرین جاویدی
سلام
من شیرین هستم، نویسنده و علاقه مند به حیوانات. علاقه من به حیوانات از وقتی شروع شد که یه توله سگ رو به سرپرستی قبول کردم. امیدوارم از خواندن محتوای من لذت ببرید.
شاید این مطالبم برات جالب باشن
دیدگاه شما
اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.
ساینا ابراهیمی
نوشته شده در: ۲۶ تیر, ۱۴۰۲

عالی ایلاویو پت پرس 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜

پاسخ به این نظر
طناز
نوشته شده در: ۱۰ فروردین, ۱۴۰۰

سلام
خیلی ممنون از اطلاعاتتون😍
من از امروز آموزش رو شروع کردم😍😍

پاسخ به این نظر