نصب اپلیکیشن
طوطی ماکائو

طوطی ماکائو یا آرا را بیشتر بشناسید!

طوطی ماکائو (Macaw) غول دنیای طوطی‌هاست و با جثه درشت، رنگ‌های روشن و شاد و رفتارهای بامزه‌ای که داره برای همه جذابه. البته منقار و پنجه‌های قوی و بزرگی هم داره که می‌تونه باهاشون کاملا از خودش دفاع کنه، ولی اگه خوب اجتماعی شده باشه یک حیوون خونگی و همدم خوش اخلاق و مهربونه. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های طوطی ماکائو اینه که الگوی پرهای روی صورت هر پرنده، مثل اثر انگشت آدما منحصر به فرده. پرهای دم مکائوها خیلی بلنده و منقار بزرگ‌شون برای شکستن دانه‌های محکم درخت‌ها ساخته شده. جنس نر و ماده این طوطی‌ها از نظر ظاهری تفاوتی با هم ندارن و برای تعیین جنسیت‌شون باید از آزمایش ژنتیک یا روش جراحی استفاده کرد.

خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و توی این مطلب هرچی لازم باشه درمورد طوطی ماکائو یا طوطی آرا بدونی رو بهت می‌گیم.

انواع طوطی ماکائو

طبق گفته‌ی سایت lafeber:

این طوطی‌ها رو به دو گروه ماکائوی بزرگ و مینی ماکائو طبقه‌بندی کردن. نوع بزرگ شامل جنس‌های آرا، آنودورینکوس و سیانوپسیتا هستن. مینی‌ها کوچیک‌ترن و شامل جنس‌های دیوپسیتاکا، اورتوپسیتاکا و پریمولیوس می‌شن.

انواعی که معمولا به عنوان حیوون خونگی ازشون نگهداری می‌کنن ایناست:

  • ماکائوی آبی و طلایی (طوطی ماکائو طلایی): بین انواع بزرگ بهتر از همه می‌تونه حرف بزنه
  • طوطی ماکائو قرمز بال سبز (مکائو بال سبز): بزرگ‌ترین گونه طوطی‌های آرا هست
  • طوطی مکائو اسکارلت: خیلی‌ها معتقدن که با رنگ‌های آبی و زرد و قرمز براقش، قشنگ‌ترین طوطی دنیاست
  • طوطی ماکائو ارتشی (یا طوطی مکائو نظامی): طولش حدود ۵۰ تا ۷۰ سانته و پرهای سبزش طوریه که انگار یونیفرم نظامی پوشیده
  • طوطی ماکائو هیاسینث: بزرگ‌ترین طوطی دنیاست که طول بدنش به یک متر می‌رسه و بهش طوطی Macaw سنبلی هم می‌گن
  • طوطی مکائو هانس: از بین مینی‌ها بهتر از همه حرف زدن یاد می‌گیره و کوچیک‌ترین نوع هم هست

چهار تای اولی از جنس آرا هستن و به همین خاطر خیلی از مردم اشتباها به هر نوع مکائو می‌گن طوطی آرا. مثلا به ماکائو اسکارلت می‌شه بگیم طوطی آرا اسکارلت، ولی “طوطی آرا هیاسینث” غلطه.

طوطی ماکائوی اسپیکس
ماکائو اسپیکس

بعضی گونه‌ها مثل طوطی ماکائو لیر و طوطی ماکائو اسپیکس شدیدا در خطر انقراض هستن.

رنگ‌بندی طوطی آرا

تقریبا همه رنگ‌های رنگین کمان تو این پرنده‌ها دیده می‌شه و بعضی رنگ‌ها هم توی چند تا گونه مختلف‌شون هست. مثلا مدل خاصی به اسم طوطی آرا زرد نداریم ولی هم آرا اسکارلت رنگ زرد داره و هم آرا آبی طلایی. یا طوطی آرا سفید توی طبیعت وجود نداره ولی نوع آلبینو هست. انواع طوطی ماکائو هیبرید هم تولید شده، از جمله ماکائوی رنگین کمانی یا کاتالینا.

اندازه طوطی ماکائو و طول عمرش

اندازه پرنده بالغ از سر تا نوک دم تو گونه‌های بزرگ از حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانته، و مینی‌ها ۲۵ تا ۵۰ سانتی هستن. طوطی مکائو چند سال عمر می‌کند؟ طول عمر متوسط این طوطی‌ها ۳۰ تا ۵۰ ساله. هر چقدر ماکائو بزرگ‌تر باشه امید به زندگیش هم بیشتره.

عکس طوطی ماکائو

شخصیت و رفتار طوطی آرا

طوطی ماکائو برخلاف هیکل درشت و منقار ترسناکش قلبی به اندازه گنجشک و ذاتی مهربون و حساس داره. این پرنده‌ها فوق‌العاده بازیگوش و عاشق اسباب بازی‌های جویدنی هستن، مخصوصا وسایلی که از چوب ساخته شده باشه. ضمنا این طوطی جزو باهوش‌ترین پرنده‌ها به حساب میاد و به خاطر همین هوش زیاد از چیزای چالش‌برانگیز (مثلا اسباب بازی‌های پازلی یا گشتن دنبال غذا) لذت می‌برن.

طوطی Macaw خونگی دائم باید وسایل مناسب و بی‌خطری داشته باشه تا خراب‌شون کنه وگرنه فاتحه وسایل خونه‌تونو می‌خونه. البته چیزای ساده مثل تیکه‌های چوب هم معمولا راضیش می‌کنه. دور چشم طوطی‌های آرا یک قسمت بدون پر هست که وقتی هیجان زده می‌شن به رنگ صورتی درمیاد.

رنگ بندی طوطی آرا

آیا طوطی ماکائو حرف می‌زند؟

ماکائوها مثه بقیه طوطی‌های سخنگو می‌تونن حرف زدن یاد بگیرن، هرچند حرف زدن‌شون شاید اون‌قدرها واضح نباشه. همین‌طور ممکنه سوت بزنن یا صداهایی که می‌شنون رو تقلید کنن. ولی به همون نسبت که بزرگ هستن حنجره بزرگ و صدای بلندی هم دارن و جیغ زدن‌شون وحشتناکه. پس دقیقا مثل طوطی‌های پر سر وصدای دیگه مثل طوطی خورشیدی برای نگهداری تو آپارتمان مناسب نیستن. 

نگهداری طوطی مکائو

macaw به نسبت طوطی‌های دیگه قفس و محل بازی خیلی بزرگ‌تری لازم داره، مخصوصا ارتفاعش باید به اندازه کافی بلند باشه تا پرهای دم حیوون به کف قفس نخوره و نشکنه.
thesprucepets

برای مینی ماکائوها می‌تونین از قفس طوطی آمازون (۶۰ در ۹۰ سانت با ارتفاع ۱۲۰) استفاده کنین، ولی قفس طوطی Macaw بزرگ باید حداقل ۹۰ در ۱۲۰ با ارتفاع ۱۵۰ سانت باشه. لوازم طوطی ماکائو و قفسش باید از جنس محکمی باشه تا در برابر منقار حیوون مقاومت کنه. پرنده به یک سکوی بیرون قفس برای نشستن و بازی هم احتیاج داره.

اگه به طوطی‌های بزرگ علاقه دارین گزینه‌های دیگه‌ای هم هست که شاید برای شما مناسب‌تر باشه مثل: ملنگو، کاسکو و کاکادو. اگرم دنبال پرنده‌ی کوچیک هستین، عروس هلندی میتونه گزینه خوبی باشه.

عکس طوطی آرا

غذای طوطی ماکائو چیه؟

ماکائوها از طوطیان نوگرمسیری هستن و توی زیستگاه طبیعی‌شون یعنی از مکزیک تا آمریکای لاتین، از دانه و برگ درخت‌ها، میوه، شهد و گل تغذیه می‌کنن.

تو اسارت باید ۵۰ درصد غذای حیوون شامل پلت‌های تجاری باشه و در کنارش انواع میوه و سبزیجات تازه هم بهش بدین. مقدار دونه‌ها و آجیل‌ها نباید بیشتر از ۱۰ درصد کل رژیم غذایی باشه چون چربی زیادی دارن.

غذاهای ممنوعه برای طوطی مکائو

  • شکلات
  • آووکادو
  • کافئین
  • نمک و شکر

بیماری‌های طوطی آرا یا Macaw

طوطی Macaw مستعد پرکنی هست و اصلا نباید بذارین حوصله‌اش سر بره. امکانات فراوون برای بازی و ورزش واسش فراهم کنین، مثل تور و طناب برای بالا رفتن و اسباب بازی‌های متنوع.

این حیوونا مستعد چند نوع بیماری دیگه هم هستن:

  • اتساع پیش معده (PDD)
  • بیماری پر و منقار طوطی‌سانان (PBFD)
  • پسیتاکوز
  • مال اکلوژن منقار
  • آسپرژیلوز

طوطی مکائو سبز

در کل طوطی ماکائو یا طوطی آرا چجوریه؟

طوطی آرا یا همون طوطی ماکائو یک پرنده خیلی زیبا، مهربون و باوفاست که شاید حتی بیشتر از صاحبش عمر کنه. ولی چند تا مشکل هم داره: سر و صداش فوق‌العاده زیاده، قفس بزرگ و غذای زیادی براش لازمه، باید دائم چیزایی براش بذارین تا بجوئه و خراب‌شون کنه، و اگه جفت نداره حداقل ۲ ساعت در روز باید باهاش بازی کنین. این طوطی‌ها شیطون و بازیگوشن و تا حدودی توانایی حرف زدن هم دارن، پس شاید همدم خوبی براتون باشن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
امتیاز خود را ثبت کنید:
نویسنده: نهال سهیلی‌فر
نویسنده: نهال سهیلی‌فر
من علاوه بر کار اصلی خودم، عاشق حیواناتم و یکی از آرزوهام اینه که یه روزی بتونم مراقبت از اونها رو به عنوان یکی از کارهای اصلیم انجام بدم. تا اون روز، سعی میکنم به سهم خودم از طریق ترجمه و تولید محتوا، اطلاعات خودم و بقیه رو درمورد حیوانات مختلف و نگهداری ازشون بالا ببرم!
دیدگاه شما
اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.