نصب اپلیکیشن
کلیکر گربه

کلیکر گربه چیست و به چه کاری می‌آید؟

بعضیا می‌گن گربه‌ها رو نمی‌شه تربیت کرد ولی این حرف درست نیست. اتفاقا گربه‌ها خیلی هم آموزش‌پذیرن ولی معمولا با سیگنال‌های غیر کلامی تربیت می‌شن، نه دستوراتی که ما به زبون خودمون بهشون می‌گیم. احتمالا دیده باشین که هر موقع صدای در قوطی‌بازکن یا صدای ریختن غذا توی ظرف بلند می‌شه گربه‌تون فوری می‌فهمه و خودشو می‌رسونه. در واقع حیوون یاد گرفته که یک سیگنال (مثلا صدای در قوطی‌بازکن) مربوط به چیزیه که دوستش داره (یعنی غذا) و اگه موقع شنیدن این صدا بیاد پیش‌تون پاداش (غذا) رو دریافت می‌کنه. برای آموزش هم باید از این عکس‌العمل‌های طبیعی استفاده کنیم.

خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و توی این مقاله می‌خوایم ببینیم که چطور می‌شه با کلیکر گربه رو تربیت کرد.

کلیکر برای تربیت گربه

کلیکر گربه چیست؟

کلیکر یک وسیله کوچیکه که هر موقع دکمه‌شو بزنین صدای خاصی تولید می‌کنه. از کلیکر برای تربیت گربه یا هر حیوون دیگه‌ای می‌شه استفاده کرد. اگه می‌خواین با وسایل مختلف گربه که داشتن شون ضروری هستن آشنا بشین، مطلب وسایل گربه رو از دست ندین!

زنگ آموزشی سگ و گربه
زنگ آموزشی سگ و گربه
مزایای این محصول
ابزار آموزشی مفید برای تربیت، تشویق و ایجاد راه ارتباطی

آموزش با استفاده از کلیکر

در ادامه مراحلی رو توضیح دادیم که زمان آموزش گربه با دنبال کردن‌شون می‌تونین اونو با کلیکر شرطی‌سازی کنین:

ایجاد ارتباط ذهنی توی مغز گربه

اگه هر بار که ظرف غذای گربه‌تونو پر می‌کنین کلمه‌ای مثل “بدو بیا” رو هم با صدای بلند بگین، بعد از مدت کوتاهی معنی این کلمه‌ها رو می‌فهمه یا در واقع بین کلمه‌ها و خوردن غذا ارتباط برقرار می‌کنه. با همین روش و با استفاده از خوراکی مورد علاقه حیوون و صدای کلیکر، گربه می‌تونه یاد بگیره که بشینه (آموزش نشستن به گربه)، دست‌شو واسه‌تون تکون بده یا هر کار دیگه‌ای که می‌خواین انجام بده.

نکته کلیدی که باید یادتون بمونه اینه که همزمان با انجام کاری که دوست دارین گربه‌تون انجام بده، با دادن یک تشویقی بهش بفهمونین که این کارش رو دوست دارین. استفاده از کلیکر گربه یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای برقراری این ارتباط توی ذهن حیوون و بکارگیری اصول تربیت گربه هست.

آموزش به وسیله کلیکر
با استفاده از کلیکر گربه میشه انواع آموزش‌ها رو به گربه یاد داد

از چه چیزایی میشه به جای کلیکر استفاده کرد؟

می‌تونین از فروشگاه‌های حیوونای خونگی یک کلیکر برای گربه خودتون بخرین، اما از هر صدای منحصربفرد دیگه‌ای هم می‌شه استفاده کرد. مثلا بعضی از گربه‌ها صدای خوردن یک خودکار رو میز ترجیح می‌دن یا شاید گربه شما به سوت زدن یا صدای دیگه‌ای که با دهن خودتون ایجاد می‌کنین جواب بده. مزیت صدا درآوردن با دهن اینه که مجبور نیستین دنبال کلیکر بگردین و دستاتون هم آزاده.

البته موقع انتخاب دقت کنین چون صداهای خیلی معمولی ممکنه گربه رو گیج کنه. مثلا اگه با دهن‌تون یک سوت ساده می‌زنین، ممکنه حیوون صدای پرنده‌ها یا دزدگیر ماشین رو با سوت شما اشتباه بگیره و بیاد ببینه از جایزه خبری نیست.

تربیت حیوون خونگی یکی از مسائل مهمه که برای آسایش خودتون و اون لازمه، با تهیه‌ی کتاب زیر و خوندنش، می‌تونی هرچیزی که لازمه رو درمورد تربیت گربه بدونی:

راهنمای کامل نگهداری، آموزش و تربیت گربه به صورت عملی

خیلی مختصر و مفید بگم، ما توی این ایبوک میخوایم یادتون بدیم چطوری گربه بی تفاوت و حرف گوش نکن تون رو تبدیل به گربه ای مودب و باتربیت کنید و ازش به خوبی مراقبت کنید جوری که هیج وقت مریض نشه🤩

یه سری بازی هم آموزش دادیم که با پیشی جان انجام بدین تا کیفش کوک بشه و دعا به جون تیم پت پُرس کنه 😺

خرید کتاب
۱۴۰,۰۰۰ تومان
راهنمای کامل نگهداری، آموزش و تربیت گربه به صورت عملی

یک پاداش جذاب انتخاب کنین

پاداشی که می‌خواین به گربه‌تون بدین باید براش ارزش خیلی زیادی داشته باشه و دائم هم تو دست و بالش نباشه که واسش تکراری بشه. باید بفهمین چه چیزی گربه‌تونو خیلی خوشحال می‌کنه و اون چیز خاص رو فقط موقع آموزش با کلیکر بهش بدین.
thesprucepets

۲ نوع پاداش میشه به گربه بدیم:

  1. برای بعضی از گربه‌ها خوراکی خوبه. این حیوونا اول به بو و بعد به طعم خوراکیا توجه می‌کنن، پس اگه از بوی چیزی خوش‌شون نیاد مزه خوب هیچ فایده‌ای نداره. پس باید یک خوراکی با بوی تند و قوی رو انتخاب کنین. واسه بعضی از گربه‌ها ماهی گزینه خیلی خوبیه. بعضی از مربی‌های حرفه‌ای هم از گوشت بوقلمون دودی استفاده می‌کنن.
  2. بعضی گربه‌ها بازی رو به خوراکی ترجیح می‌دن و باید بعضی اسباب بازی‌ها رو فقط برای آموزش کنار بذارین تا برای حیوون بی‌مزه نشه. از کت‌نیپ هم می‌تونین روی اسباب بازی گربه استفاده کنین.

اگه تشویقی از نوع خوراکی برای گربتون در نظر دارین یادتون باشه که اون‌قدری به حیوون تشویقی گربه ندین که رژیمش به هم بخوره یا سیر بشه و دیگه به جایزه‌ها توجه نکنه. یک تیکه خیلی کوچیک (تقریبا به اندازه نوک انگشت کوچیکه دست‌تون) کافیه.

استفاده از تشویقی به همراه کلیکر
تشویقی باید خیلی کم باشه که باعث چاقی گربه نشه

گربه رو با کلیکر آشنا کنین

اول باید به حیوون بفهمونین که بلند شدن صدای کلیکر به معنی اینه که قراره اتفاق خیلی خوبی بیفته.

با یک ظرف پر از خوراکی‌های خوشمزه و خوش‌بو یا یک اسباب بازی جالب و جذاب جلوی گربه‌تون بشینین و شروع کنین: صدای کلیک، خوراکی یا اسباب بازی، کلیک، پاداش، … و هر چند بار که حیوون علاقه نشون می‌ده این کارو تکرار کنین. خیلی زود می‌بینین که گربه موقع دراومدن صدا، به جای کلیکر به غذاها یا اسباب بازی نگاه می‌کنه.

توجه داشته باشین که حوصله گربه‌ها از سگ کمتره و مدت تمرین و آموزش‌شون هم باید از سگ‌ها کوتاه‌تر باشه. حتی ممکنه حوصله گربه شما بعد از ۶-۵ بار کلیک و جایزه سر بره. قطعا چند تا جلسه آموزشی خیلی کوتاه مفیدتر از یک جلسه طولانیه.

خرید کلیکر گربه

به حیوون بفهمونین که چه رفتاری رو دوست دارین

بعد از این که گربه‌تون متوجه شد صدای کلیکر به معنی پاداشه، باید بفهمه که شما چه رفتاری رو دوست دارین و واسه انجامش پاداش می‌دین.

مثلا مراقب بچه گربه‌تون باشین و هر موقع نشست، دکمه کلیکرو بزنین و بهش جایزه بدین. نکته خیلی مهم اینه که صدای کلیکر کاملا با اون رفتار گربه هم‌زمان باشه.

حیوون دفعه اول متوجه جریان نمی‌شه و به کارای خودش ادامه می‌ده تا این که تصادفا دوباره بشینه و باز صدای کلیکر و تشویق. اما بعد از چند بار می‌بینین که جریان رو گرفته و احتمالا دنبال شما راه میفته و هی اون رفتار خاص رو انجام می‌ده تا جایزه بگیره.

از حدود ۸ هفتگی می‌شه تربیت بچه گربه با کلیکر رو شروع کرد.

کلیکر آموزشی سگ مدل i-Click B
کلیکر آموزشی سگ مدل i-Click B
مزایای این محصول
بسیار کاربردی جهت آموزش انواع فرامین به حیوان
دارای حلقه فنری جهت اتصال به مچ
قابلیت اتصال به جا کلیدی

مشکلات احتمالی آموزش با کلیکر گربه

حین آموزش گربه با کلیکر ممکنه به مشکلاتی بربخورین، از جمله:

  • آموزش گربه با کلیکر ممکنه طول بکشه و نباید ناامید شین.
  • اگه پاداش‌ها برای حیوون جذاب نیست دنبال چیزای دیگه‌ای بگردین.
  • اگه گربه‌تون در مورد یک رفتار خاص با کلیکر آموزش دید و درست اجراش کرد، انتظار نداشته باشین که برای تمام رفتارهای دیگه هم همین‌طور باشه. هر رفتاری به آموزش جداگانه احتیاج داره.

می‌تونیم با کلیکر گربه رو برای هر کاری که می‌خوایم تربیت کنیم. کافیه هر بار که حیوون اون کار خاص رو انجام داد بلافاصله دکمه کلیکرو بزنیم و بهش پاداش بدیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
امتیاز خود را ثبت کنید:
نویسنده: نهال سهیلی‌فر
نویسنده: نهال سهیلی‌فر
من علاوه بر کار اصلی خودم، عاشق حیواناتم و یکی از آرزوهام اینه که یه روزی بتونم مراقبت از اونها رو به عنوان یکی از کارهای اصلیم انجام بدم. تا اون روز، سعی میکنم به سهم خودم از طریق ترجمه و تولید محتوا، اطلاعات خودم و بقیه رو درمورد حیوانات مختلف و نگهداری ازشون بالا ببرم!
دیدگاه شما
اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.