کتاب تربیت عروس هلندی
تشخیص سن عروس هلندی

تشخیص سن عروس هلندی از چه راه‌هایی ممکنه؟

عروس هلندی ما چند سال داره؟ یکی از چیزایی که می‌تونه صاحب‌های این پرنده رو گیج کنه اینه که چطوری بفهمیم سن حیوون چقدره. تشخیص سن عروس هلندی به طور دقیق فقط در صورتی ممکنه که از موقع به دنیا اومدن دست خودتون بوده باشه. ولی از روی بعضی مشخصات می‌تونیم حدودا سن رو تخمین بزنیم.

این پرنده‌ها هم درست مثل بقیه پرنده‌ها با افزایش سن‌شون دچار یک سری تغییرات می‌شن. بعضی از این تغییرات شبیه همون چیزایی هست که موقع بالا رفتن سن برای آدما اتفاق میفته. تعیین سن به ما کمک میکنه تا با توجه به سن و وضعیت فعلی طوطی، اقدام به نگهداری از اونا کنیم و شرایط نگهداری عروس هلندی رو بر اساس اون محیا کنیم. خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و توی این مقاله می‌خوایم نحوه تشخیص جوجه عروس هلندی از عروس هلندی بالغ (یا پیر) رو بهتون یاد بدیم.

آموزش تشخیص سن عروس هلندی

وبسایت petkeen راه‌های زیر رو برای تشخیص سن عروس هلندی معرفی کرده:

۱- تشخیص سن عروس هلندی از روی نوک

نوک عروس هلندی جوون بزرگ‌تر به نظر میاد. علت اینه که پرهای کنار نوک هنوز کوتاه هستن. منقار عروس‌های هلندی سن بالا کوچیکه چون پرهای اطرافش بیشتر قسمت‌هاشو پوشوندن.

۲- اندازه بدن

پرنده بالغ معمولا از پرنده جوون بزرگ‌تره و طول بدنش بین حدود ۳۰.۵ تا ۳۳ سانته، البته اگه خوب به تغذیه‌ش رسیدگی بشه (مطلب مرتبط: غذای عروس هلندی). همین‌طور خال‌های رنگی روی گونه با بالا رفتن سن بزرگ می‌شن، تا حدی که ممکنه تقریبا کل صورت رو بگیرن. شاید بهتر باشه پرنده‌ای که خال‌های صورتش خیلی بزرگ شده رو نخرین چون زیادی پیره.

فهمیدن سن عروس هلندی. جوجه عروس هلندی

۳- طول پرهای دم

بلندی پرهای دم عروس هلندی معمولا تا سن یک سالگی به اندازه طول بدن‌شه، ولی از یک سالگی به بعد بلندتر از بدن می‌شه.

۴- مقدار خوابیدن

یک روش تعیین سن در عروس هلندی که البته خیلی به درد زمان خریدن حیوون نمی‌خوره، مقدار خوابیدن‌شه. پرنده مسن بیشتر از جوونا می‌خوابه و ممکنه علاوه بر چرت‌های روزانه، در شبانه روز حتی ۱۸-۱۷ ساعت بخوابه، درحالی که پرنده‌های جوون معمولا بیشتر از ۱۰ الی ۱۴ ساعت در روز نمی‌خوابن.

۵- تعیین سن عروس هلندی ماده از روی استخوان‌های لگن

استخون‌های لگن پرنده ماده با افزایش سن از هم فاصله می‌گیرن. تخم گذاری عروس هلندی موقعی اتفاق میفته که فاصله استخون‌ها به اندازه کافی برسه. فقط مشکل اینه که باید این روش تشخیص سن عروس هلندی به صورت عملی آموزش داده بشه. کسی که توی کار پرورش عروس هلندی هست این چیزا رو خوب بلده.

دوست داری پرورش عروس هلندی رو به طور کامل یاد بگیری؟

اگه به دنبال پرورش درست و اصولی عروس هلندی این طوطی زیبا و باهوش هستی، اگر دوست داری در مورد سلامت پرنده‌ی زیبات اطلاعات داشته باشی،یا میخوای از روی ویژگی‌های ظاهری جنسیت عروس هلندی رو مشخص کنی، این کتاب دقیقا برای شماست.

خرید کتاب
۷۹,۰۰۰ تومان
کتاب راهنمای پرورش عروس هلندی

۶- آواز خوندن

این روش برای تشخیص سن عروس هلندی نر خوبه. از پرنده‌های ماده و جوجه‌ها معمولا هیچ صدایی در نمیاد (غیر از موقعی که از صاحب‌شون آب یا غذا بخوان یا کسی به پر و پاشون بپیچه) اما پرنده نر بالغ معمولا آواز می‌خونه. پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب تربیت عروس هلندی رو هم بخونین تا یاد بگیرین که باید چیکار کنین تا عروس هلندیتون براتون آواز بخونه.

البته عروس‌های هلندی ماده هم توی فصل تولید مثل و موقعی که تمایل به جفتگیری داشته باشن احتمالش هست که سر و صدا کنن. اگه جنسیت عروس هلندیتون رو نمیدونین بهتره مطلب تشخیص جنسیت عروس هلندی بخونین و راه‌هاشو یاد بگیرین.

۷- تشخیص سن عروس هلندی از روی ظاهر و چهره

اگه یکم تمرین و تجربه داشته باشین می‌تونین حتی با نگاه کردن به چهره حیوون هم سنش رو تخمین بزنین. مثل بچه آدم که قیافه‌اش با آدم بزرگا فرق داره، صورت عروس هلندی جوون و نابالغ هم مثل صورت پرنده‌های بالغ نیست و حالت بچگانه‌ای داره.

۸- ناخن

عروس‌های هلندی پیرتر ناخون‌های خیلی بلندی دارن که ترک خورده به نظر می‌رسه و معمولا هم به سمت داخل خم شده.

تعیین سن عروس هلندی از روی ناخن و نوک
عروس هلندی‌های پیر، ناخن‌های بلند و خم شده رو به داخل دارن

۹- تشخیص سن عروس هلندی به کمک چشم‌هاشون

یک راه دیگه فهمیدن سن عروس هلندی، اندازه چشمه. معمولا زمانی که پرنده جوونه اندازه چشم‌هاش به صورت محسوس و مشخصی بزرگ‌تره و با بالا رفتن سن کوچیک‌تر می‌شه.

۱۰- بلندی و شکل تاج

تاج جوجه عروس هلندی معمولا کوتاهه و پرهاش صاف هستن، ولی پرنده‌های بالغ تاج بلندتری دارن که یک مقدار هم به سمت عقب خم شده.

۱۱- پرریزی

سن بلوغ طوطی عروس هلندی تقریبا ۶ تا ۱۲ ماهگیه. این پرنده‌ها زمانی که برای اولین بار پرریزی می‌کنن به مرحله بلوغ می‌رسن. تو این مرحله آب و رنگ پر ماده‌ها کمتر می‌شه و رنگ روی گونه‌ها و قسمت پایین شاهپرهای پرنده نر هم تغییر می‌کنه. پس اینجوری می‌تونیم بفهمیم که سن حیوون بین حدود ۶ تا ۱۲ ماهه.

البته حواستون باشه که پرریزی و پرکنی پرنده رو باهم اشتباه نگیرین، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که مطلب پرکنی عروس هلندی رو هم حتما یه سری بزنین.

۱۲- فلس‌های روی پا

معمولا پاهای عروس هلندی هم مثل بقیه پرنده‌ها، وقتی سن حیوون کمه پوست صاف‌تر و با فلس‌های کمتری داره. اما هر چقدر که سن بالا می‌ره فلس‌ها هم بیشتر می‌شن و به همین خاطر پوست پا خشن‌تر به نظر میاد.

تشخیص سن عروس هلندی خاکستری

۱۳- رفتارهای تولید مثلی و جفت‌یابی

رفتار شناسی عروس هلندی هم می‌تونه به تشخیص سنش کمک کنه. پرنده‌های نر از حدود ۶ ماهگی نشون دادن رفتارهای مخصوص جفت‌یابی مثل ورجه وورجه کردن و این‌ور اونور پریدن رو شروع می‌کنن. پرنده ماده دیرتر این‌جور رفتارها رو  نشون می‌ده و تقریبا تو سن ۱۰ تا ۱۸ ماهگی آماده تخم گذاشتن می‌شه که تو این حالت ممکنه گود کردن لونه برای تخم‌گذاری رو هم شروع کنه. در نهایت سن مناسب جفت انداختن عروس هلندی از همین زمانا شروع می‌شه.

خلاصه اینکه …

از کجا بفهمیم عروس هلندی چند سالشه؟ می‌تونیم از روی بعضی علائم، تشخیص سن عروس هلندی رو به صورت تقریبی داشته باشیم. مثلا:

  • اگه تاج کوتاه و صافه پرنده بالغ نیست، و اگه بلندتره و به عقب خم شده بالغه
  • اگه فاصله استخون‌های لگن پرنده ماده کمه، هنوز بالغ نشده
  • اگه پرنده نر رفتارهای خاص جفت‌یابی رو نشون می‌ده احتمالا سنش بیشتر از ۶ ماهه
  • اگه پرنده ماده لونه گود می‌کنه احتمالا بیشتر از ۱۰ ماه سن داره
  • اگه طول پرهای دم حیوون از طول بدنش بیشتره، سنش باید بالای یک سال باشه
  • اگه پرنده‌تون آواز می‌خونه به احتمال زیاد یک نر بالغه
  • هرچی سن بالاتر می‌ره چشم‌ها کوچیک‌تر می‌شن، قسمت بیشتری از نوک زیر پرهای صورت پنهون می‌شه، خال‌های رنگی گونه بزرگ‌تر می‌شن، پوست پا هم خشن‌تر به نظر میاد و فلس‌هاش بیشتر می‌شن
  • اگه ناخون‌ها خیلی بلنده و حالت ترک خورده داره یا به داخل خم شده سن حیوون زیاده

خیلی از این روش‌ها برای تشخیص سن عروس هلندی با عکس هم به درد می‌خوره.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
امتیاز خود را ثبت کنید:
نویسنده: نهال سهیلی‌فر
نویسنده: نهال سهیلی‌فر
من علاوه بر کار اصلی خودم، عاشق حیواناتم و یکی از آرزوهام اینه که یه روزی بتونم مراقبت از اونها رو به عنوان یکی از کارهای اصلیم انجام بدم. تا اون روز، سعی میکنم به سهم خودم از طریق ترجمه و تولید محتوا، اطلاعات خودم و بقیه رو درمورد حیوانات مختلف و نگهداری ازشون بالا ببرم!
دیدگاه شما
اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.