معرفی سگ لابرادور رتریور؛ محبوب‌ترین نژاد سگ خانگی

عکس سگ لابرادور رتریور

مشخصات کلی نژاد لابرادور رتریور:

خلق و خو: مطیع و مهربون و صبور و وفادار

group icon گروه: ورزشی
lifespan icon طول عمر: 10 تا 13 سال
weight icon وزن: نر: 62-57 ماده: 60-57 کیلوگرم
weight icon قد: نر: 36-29 ماده: 32-25 سانتی‌متر
size icon جثه: بزرگ
origin icon خاستگاه: شهر نیوفاندلند-کانادا

مشخصات ظاهری سگ لابرادور رتریور

مشخصات ظاهری سگ لابراتور رتریور
1
2
3
4
5
6
7

فُرم سر


اندازه سر متناسب با بدنه و طول جمجمه با پوزه تقریبا برابره

شکل گوش‌ها


مثلثی و نسبتا کوتاهه شکل شبیه قطره داره هنگام هوشیاری گوش ها به سمت بالا و جلو کشیده میشن

پوزه و بینی


سوراخ های بینی بزرگ و گشاد هستن و بینی مشکی و چگری دارن پوزه لابرادورها پوزه صاف و قوی دارن که موازی جمجه است

چشم‌ها


اندازه چشم ها متوسط و تا حدودی مثلثیه

معمولا چشم‌های این نژاد سگ به رنگ زیر است:

yellow eye

زرد

brown eye

قهوه‌ای

شکل دُم


دم ضخیم و قوی دارن که تو قائده کلفت و در نوک باریک‌تر میشه دمشون روی پشت خم نمیشه و حالت اویزان هنگام استراحت داره

نوع پوشش


پوشش 2 لایه کوتاه، متراکم و ضد آب دارن

اندازه موها:

short coat

کوتاه

حالت موها:

hard hair

صاف


تنوع رنگ در این نژاد سگ به شرح زیر است:

black hair

مشکی

brown hair

قهوه‌ای

white hair

سفید

ginger hair

قرمز

جثه و اندازه سگ


لابرادور ریتریور ها جزو سگ‌های بزرگ به حساب میان

مقیاسه اندازه سگ لابرادور ریتریور با انسان

ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد لابرادور رتریور


شاخصی که نشون میده چند وقت یک‌بار باید موهای این نژاد رو برس بکشین، شونه کنین و پیش آرایشگر ببریدش. به طور کلی اینکه چقدر باید برای آراسته نگه‌داشتن پوشش بدن این نژاد وقت و انرژی صرف کنید.

منبع: AKC


شاخصی که بهتون میگه چقدر باید از این نژاد سگ انتظار ریزش مو داشته باشین. نژادهایی که ریزش موی زیادی دارن، باید بیشتر بُرس کشیده بشن و احتمال ایجاد آلرژیشون در افراد مختلف، بالاتره. در مورد این سگ‌ها، زمان و انرژی‌ای که باید برای جارو کشیدن و تمیز کردن منزل اختصاص بدین رو هم فراموش نکنین.

منبع: AKC


اگر سگی قراره مناسب آپارتمان باشه، علاوه بر جثه‌اش نیازه ویژگی‌های دیگه‌ای مثل سطح انرژی و نیاز به فعالیت، میزان سروصدای سگ و واکنشی که موقع ملاقات غریبه‌ها نشون میده هم توجه کرد. این شاخص بهتون میگه این نژاد چقدر برای زندگی آپارتمانی مناسبه.

منبع: Dogtime


نشون میده این نژاد به صورت ژنتیکی چقدر مستعد ترشح بزاق دهان هست. نژادهایی که ترشح بزاق دهان بالایی دارن، میتونن روی لباس شما و وسایل خونه لکه‌های خیس بزاق به جا بذارن که شاید برای خیلی از افراد خوشایند نباشه.

منبع: AKC


برخی از نژادهای سگ به دلیل درون آمیزی‌های زیاد، مستعد بیماری‌های ژنتیکی متعددی هستن و احتمال اینکه دچار بیماری یا مشکلی بشن رو بالاتر میبره. این شاخص بهتون میگه سطح سلامتی این نژاد در چه حده و چقدر احتمال داره در آینده دچار مشکلات و بیماری‌های نژادی بشه.

منبع: Dogtime


نژادهایی که موهای خیلی کوتاهی دارن یا پوشش زیرین موهاشون به اندازه کافی نیست، در برابر آب و هوای سرد مقاومت کمتری دارن و نیازه اگر در منطقه سردسیر زندگی میکنین، پوشوندن لباس سگ رو جدی بگیرید.

منبع: Dogtime


سگ‌هایی که پوشش بدن ضخیم و دو لایه دارن بیشتر مستعد گرمازدگی هستن. برخی از نژادهای براکیوسفال یا پوزه تخت مانند پاگ هم نمی‌تونن به اندازه کافی سریع له‌له بزنن و خودشون رو خنک کنن. این شاخص بهتون میگه چقدر باید از این نژاد در برابر گرما محافظت کنین.

منبع: Dogtime


شاخصی که نشون میده آموزش این نژاد سگ چقدر سخته و اینکه این نژاد چقدر تمایل به یادگیری داره. برخی از نژادهای سگ دوست دارن با انجام فرامین صاحبشون رو خوشحال کنن ولی بعضی نژادها هم ترجیح میدن هرکاری خودشون دوست دارن انجام بدن.

منبع: AKC


شاخصی که نشون میده این نژاد چقدر برای کسانی که دفعه اولشونه از یه سگ نگهداری می‌کنن، مناسبه. نگهداری از برخی از نژادهای سگ راحت‌تر از نژادهای دیگه است چون آموزش دادنشون راحت‌تره و اون نژاد حساسیت کمتر و انعطاف پذیری بیشتری داره و کمتر تحت تاثیر اشتباهاتی قرار می‌‌گیره که صاحبش بخاطر آماتور بودن انجام میده!

منبع: Dogtime


این شاخص نشون میده این نژاد سگ چقدر تمایل به صدا درآوردن داره، حالا این صداها چه صدای واق واق باشه و چه زوزه کشیدن. برخی نژادها ممکنه به محض دیدن یه پرنده از پنجره شروع به واق زدن کنن ولی برخی دیگه به ندرت. البته هرچه سگ رو بهتر از سنین کم آموزش بدید، تمایلش به واق زدن هم کمتر میشه.

منبع: AKC


شاخصی که نشون میده این نژاد چقدر تحمل تنها موندن رو داره. برخی از نژادهای سگ به شدت با صاحب و خانوادشون خو می‌گیرن و در نبودشون دچار نگرانی و اضطراب میشن. سگی که مضطرب شده، ممکنه واق بزنه، ناله کنه، وسایل خونه رو بجوه و رفتارهای مخرب از خودش نشون بده. برای همین اگر زمان زیادی رو بدون سگتون باید بیرون از خونه سپری کنید، حواستون به این موضوع باشه.

منبع: Dogtime


شاخصی که هرچی پایین‌تر باشه، اون نژاد سگ پوست کلفت‌تره! برخی از سگ‌ها حتی راحت با مسائل مختلف برخورد می‌کنن و به قول معروف نازک نارنجی ترن ولی بعضیاشون راحت‌تر تحت تاثیر قرار می‌گیرن چون مقاومت بالاتری دارن. اگر زندگی شلوغ پلوغ ، نامنظم و پر سروصدایی دارین پت پرس به شما پیشنهاد می‌کنه نژادهای حساس رو انتخاب نکنین.

منبع: Dogtime


این امتیاز نشون دهنده میزان صبر و تحمل نژاد سگ در برابر کودکان و مورد قبول بودن رفتارش در خانواده هست. برخی از سگ‌ها در تقابل با کودکان، تحریک پذیری بالاتری دارن و برای نگه‌داری در کنار اون‌ها مناسب نیستن. هرچی امتیاز بالاتر باشه برای کودکان مناسب تره.

منبع: AKC


این امتیاز نشون دهنده میزان قبول و خوش رفتاری این نژاد سگ با سگ‌های دیگه هست. هرچی امتیاز بالاتر باشه احتمال شروع دعوا با سگ‌های دیگه از طرف سگ شما کمتره. البته اجتماعی سازی همه نژادهای سگ رو از سن کم جدی بگیرین و هیچ وقت سگتون رو بدون نظارت با سگ‌های دیگه تنها نگذارین.

منبع: AKC


شاخصی که هرچی بالاتر باشه، اون نژاد غریزه بیشتری برای شکار کردن حیوانات کوچکتر داره و برای نگهداری در کنار حیواناتی مثل گربه، خرگوش و پرندگان مناسب نیست.

منبع: Dogtime


این شاخص نشون میده این نژاد سگ چقدر با افراد خانواده یا افرادی که به خوبی می‌شناسه، محبت آمیز رفتار می‌کنه. برخی نژادها بجز با صاحبشون، به افراد دیگه دیر اعتماد می‌کنن و ممکنه باهاشون به خوبی کنار نیان ولی برخی نژادها با همه نزدیکان زود صمیمی میشن!

منبع: AKC


این شاخص نشون دهنده اینه که این نژاد سگ چقدر رفتار مناسب و دوستانه‌ای در برابر غریبه‌ها نشون میده و بهشون اعتماد می‌کنه. برخی نژادها نسبت به افرادی که نمی‌شناسن مشکوک هستن و خیلی طول می‌کشه بهشون اعتماد کنن ولی برخی دیگه از دیدن آدم‌های جدید خوشحال هم میشن!

منبع: AKC


این شاخص نشون دهنده میزان نیاز این نژاد سگ به فعالیت بدنی و ذهنی است. نژادهای سگی که انرژی بالایی دارن، همیشه آماده ماجراجویی و حرکت هستن و دوست دارن وقتشون رو به دویدن، پریدن و بازی کردن اختصاص بدن و باید تخلیه انرژیشون جدی گرفته بشه. برای همین اگر نژاد مورد نظرتون سطح انرژی زیادی داره فقط در صورتی می‌تونید باهاش زندگی شادی داشته باشید که شما هم پا‌به‌پاش اهل ورزش و فعالیت و بیرون رفتن باشین.

منبع: AKC


این شاخص نشون میده نژاد سگ مورد نظر حتی وقتی دوران بلوغ رو رد می‌کنه، چقدر برای بازی کردن اشتیاق داره. برخی از نژادها حتی وقتی سنشون بالا میره همچنان تمایل بالایی برای بازی‌های فیزیکی مثل تاگ و دنبال توپ دویدن و توپ رو آوردن، دارن ولی بعضی دیگه به لم دادن روی مبل با صاحبشون و تلوزیون دیدن هم راضی میشن!

منبع: AKC

مزایای نژاد

  1. کت کوتاه و مراقبت آسان
  2. طبیعت شاد و همیشه در حال دم تکون دادنه(خوشحاله)
  3. همیشه در حال ورزش و  فعالیته
  4. خلق و خو ثابتی دارن و وفادارن
  5. آموزش پذیری بالا
  6. رفتار دوستانه با  حیوونای دیگه

معایب نژاد

  1. به مقدار فعالیت و ورزش بالایی نیاز دارن(نه صرفا پیاده روی ساده)
  2. انرژی و شیطونی زیاد مخصوصا در جوانی
  3. خطر مشکلات سلامتی
  4. ریزش مو زیاد

نکات مهم درباره نگهداری نژاد لابرادور رتریور

این سگ‌ها خیلی باهوش و بازیگوشن و خلق و خویی دوستانه و صمیمی دارن. به همین دلیل برای کسانی که تا حالا حیوان خانگی نداشتن هم خیلی انتخاب مناسبی هستن. البته اگه تا حالا تجربه نگهداری از سگ نداشتین و دنبال نژاد مناسب برای افراد تازه کار هستین، حتما یه سری به مطلب بهترین نژاد سگ برای افراد مبتدی بزنین.

لابرادورها پرانرژی هستن و به خاطر علاقه‌ای که همکاری با آدما دارن تربیتشون هم کار سختی نیست. این سگ‌‌ها هم برای خانواده‌‌های بچه دار و هم برای مجردها و کسانی که تنها زندگی می‌کنن مناسبه. البته به خاطر انرژی بالا لازمه بهشون توجه بیشتری بکنید تا یه موقع حوصله‌‌ش سر نره.

grooming_content

اصلاح و نظافت

nutrition_content

تغذیه سگ لابرادور رتریور

training_content

تربیت لابرادور رتریور

exercise_content

تخلیه انرژی

dog icon

ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات لابرادور ریتریور

health icon

بیماری‌های نژاد لابرادور رتریور

دیسپلازی هیپ

دیسپلازی هیپ یه بیماری ارثی مربوط به مفصل ران هستش، که تو این بیماری مفصل ران به خوبی سر جای خودش قرار نمی‌گیره. از نشونه‌های این بیماری میشه به درد و لنگ زدن پای عقب اشاره کرد.

لابراتور رتریورها ممکنه هیچ نشونه‌ای از بیماری بروز ندن ولی در دراز مدت به آرتروز سگ دچار میشن.

دیسپلازی آرنج

دیسپلازی سگ یه بیماری ارثی است که در سگ‌های نژاد بزرگ رایجه. این بیماری به علت رشد متفاوت استخوان‌های آرنج ایجاد میشه.

روش درمانش جراحی و دارویی است.

استئوکندروز دیسکانس (OCD)

این بیماری در اثر رشد نامناسب غضروف ها تو مفاصل به وجود میاد. و بیشتر تو ناحیه آرنج و شانه دیده میشه.

تو این بیماری مفاصل خشک میشن به طوری که سگ نمی‌تونه دست خودشو خم کنه. تو سنین 4 تا 6 ماهگی میشه تو سگ نژاد لابرادور رتریور تشخیصش داد.

علت این بیماری میشه به تغذیه نامناسب به خصوص مصرف مواد با پروتئین بالا و فرمول رشدها اشاره کرد.

آب مروارید

آب مروارید یکی دیگه از بیماری‌های رایج تو نژاد سگ لاربرادور رتریور هستش.

لکه‌های کدری روی چشم قرار میگیرن که در نهایت باعث نابینایی تو سگ میشه البته تو اغلب موارد باعث کوری کامل نمیشه.

آنتروفی پیش رونده شبکیه (PRA)

جز بیماری های چشمی به حساب میاد که به تدریج باعث از دست رفتن شبکیه چشم میشه. اول سگ دچار شب کوری میشه ولی با پیشرفت بیماری کم بینی و نابینایی در روز هم اتفاق میوفته.

لابرادور ریتریورها اگه محیط اطرافشون ثابت باشه به خوبی می‌تونن با نابینایی کنار بیان.

صرع

سگ  نژاد لابرادور رتریور میتونه به صرع دچار بشه و نسبتا شایعه و باعث تشنج‌های خفیف میشه. البته هر تشنجی به علت صرع نیست و ممکن علت‌های دیگه‌ای مثل عفونت‌هایی که روی مغز اثر می‌ذارن، تومور و مسمویت داشته باشه.

بهتره که سگتون رو سریع به یه دامپزشک برای معاینه ببرین تا علت اصلی مشخص بشه.

 

 

تاریخچه و گذشته

در اوایل قرن 18 میلادی، یه سری از سگ‌های همه کاره و همه فن حریف از آمریکای شمالی (مخصوصا کانادا) به انگلیس آورده شدن. یکی از این سگ‌ها لابرادور رتریور بود که اون موقع بهش سگ سنت جان گفته می‌شد. این نژاد با نژادهای دیگه ترکیب شد و اصلاحاتی روش انجام شد تا بالاخره به شکل و شمایل امروزیش دربیاد.

همونطور که از اسم این نژاد مشخصه، این سگ از سگ‌های رتریور هست و به خاطر قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت، به ویژه مهارت شنا کردن تو آب، پرورش پیدا کرده. اونا یه زمانی تو هر آب و هوا و شرایطی شکارچی‌های اردک رو همراهی می‌کردن و شکار رو از توی آب هم پیدا می‌کردن و پیش صاحبشون می‌آوردن.

لابرادور رتریورها عاشق همراهی کردن آدم‌ها هستن و همین موضوع اونا رو به حیوانات خانگی و همدم‌های فوق العاده‌ای تبدیل کرده. در حال حاضر، سگ‌های این نژاد به عنوان سگ راهنما، حیوان خانگی، سگ ردیاب برای ماموریت‌های نظامی، امداد و نجات و همین‌طور سگ همراه شکار و سگ نمایشی، استفاده می‌شن و محبوبیت زیادی دارن.

مطالعه بیشتر
تاریخچه نژاد سگ لابرادور رتریور

بهترین اسامی برای لابرادور رتریور

محبوب‌ترین نام‌هایی که برای سگ نژاد Labrador Retriever انتخاب میشه رو اینجا آوردیم.

male symbol

نام‌های پسرونه

  • خرسی
  • مکس
  • مس
  • گوش طلا
  • میلو
  • جک
  • لئو
  • راکی
female symbol

نام‌های دخترونه

  • لونا
  • بلا
  • لوسی
  • لیلی
  • رز
  • الی
  • مو کوتاه
  • حنا

اگه به تازگی سگی رو به سرپرستی گرفتین و نمیدونین چه اسمی براش بذارین، نگران نباشین. کافیه به صفحه انتخاب اسم برای سگ سر بزنین و کلی اسم قشنگ براساس، جنسیت، نژاد، جثه، خلاقیت و... پیدا کنین.

نکات جالت و بیشتر در مورد نژاد سگ لابرادور رتریور

تفاوت لابرادور رتریور با گلدن رتریور

شاید شما هم مثل من، وقتی عکس لابرادور رو دیدین با خودتون گفتین این که شبیه گلدن رتریوره!

 

سگ گلدن رتریور نژاد خیلی معروف و محبوبیه و خیلی‌ها می‌شناسنش و خب، از نظر ظاهری شباهت زیادی به لابرادور هم داره. اما این دو تا نژاد چه فرقی با هم دارن و چطوری می‌تونیم از هم تشخیصشون بدیم؟ در ادامه چند تا تفاوت عمده گلدن رتریور با لابرادور رو توضیح می‌دیم:

لابرادور رتریور (سمت چپ)، گلدن رتریور (سمت راست)

رنگ موها: رنگ استاندارد برای موهای گلدن رتریور طلایی و طیف‌های مختلف رنگ طلاییه. هر رنگ دیگه‌ای به عنوان رنگ استاندارد این نژاد در نظر گرفته نمیشه. در حالی که لابرادور رتریور در سه رنگ سیاه، شکلاتی و زرد یا کرم وجود دارن.

اندازه موها: هر دو نژاد پوشش موهای دولایه و مقاوم در برابر آب دارن. اما لابرادورها موهایی کوتاه و تنک و براق دارن؛ در صورتی که گلدن‌ها به خاطر موهای بلند، موجدار و پرپشتشون معروفن. این تفاوت شاید بارزترین فرق بین این دو تا نژاد سگ باشه.

تفاوت شخصیتی: هر دو این نژادها سگ‌های خانگی محبوبی هستن، فوق العاده بازیگوش و پرانرژی هستن، اجتماعی و مهربونن و با همه رفتار دوستانه‌ای دارن. اما اگه بخوایم تفاوتشون رو بگیم لابرادورها بیشتر اهل گشت و گذار و فعالیت در فضای باز هستن و حس شکار و دنبال کردن قدرتمندی دارن؛ ولی گلدن‌ها بیشتر به خاطر رفتار دوستانه، قابل اعتماد و مهربونشون معروفن.

وزن و جثه: هر دو نژاد رتریور، جزء سگهای بزرگ دسته‌‌بندی می‌شن؛ اما لابرادورها یکم بزرگترن. البته در هر نژاد، نرها معمولا بزرگتر از ماده‌ها هستن.

مثلا وزن لابرادور 25 تا 36 کیلوگرم و قدش حدود 56 تا 62 سانتیمتره؛ در صورتی که گلدن رتریور وزنش 24-34 کیلوگرم و قدش هم 56 تا 60 سانتیمتره. می‌بینید؟ تفاوتشون زیاد نیست و شاید در نظر اول خیلی به چشم نیاد.

تفاوت میان لابرادور انگلیسی و آمریکایی

در حال حاضر، دو نوع لابرادور وجود داره که به لابرادور آمریکایی و انگلیسی معروفن. این دو تا در واقع یه نژاد هستن؛ ولی چند تا تفاوت ظاهری کوچیک با هم دارن.

به طور کلی، لابرادور انگلیسی کوتاه‌تر و تنومندتره؛ اما لابرادور آمریکایی قدبلندتره و بدنی عضلانی و ورزیده‌تر داره. از نظر اخلاقی هم لابرادور انگلیسی آروم‌تره؛ ولی نوع آمریکایی پرانرژی‌تر و فعال‌‌تره. به جز این تفاوت‌های کوچیک، این دو نوع سگ از سایر جهات شبیه به هم هستن و یک نژاد یکسان به حساب میان.

بیشتر بخوانید

دانستنی‌ها و حقایق باورنکردنی

curve
qoute icon

این نژاد تقریبا در حال انقراض بود. در دهه 1800 در نیوفاندلند هر خانواده فقط می‌تونست یه سگ داشته باشه و مالیات سنگینی باید می‌دادن مخصوصا این مالیات روی سگ ماده لارادور بیشتر بود، در نهایت عشق انگلیسی‌ها به این سگ باعث شد ای نژاد گسترش پیدا کنه

qoute icon

لارادورها محبوب‌ترین نژاد سگ تو آمریکا هستن. لابرادورها همیشه جزء لیست محبوب‌ترین سگ‌ها قرار می‌گیره و در فهرست سال 2020 هم در رتبه اول قرار گرفت و به عنوان محبوب‌‌ترین نژاد سگ در دنیا شناخته شد!

qoute icon

اوایل دهه 1900 یه لابرادور به دلیل کشتن گربه فرماندار به 10 سال زندان محکوم شد!

qoute icon

در اصل لابرادورها برای کمک به ماهیگران پرورش داده شدن. پنجه‌های اونا و نوع پوششون دقیقا مناسب شنا کردن تو آبه.

qoute icon

لد زپلین، یه خواننده معروفه که اسم یکی از اهنگاش رو لابرادور سیاه گذاشته، اونم به این دلیل که هنگام ضبط آنهگ یه لارادور سیاه اومده بود تو استدیو

qoute icon

یه لابرادور نظامی استرالیایی تو افغانستان که وظیفه کشف بمب و مین‌ها رو داشت تو یه عملیات گم شد و بعد از یک سال آمریکایی ها اونو پیدا کردن و تحویل نیروهای استرالیا دادن.

سایر هم‌گروهی‌های این نژاد

سایر نژادهای سگ

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
روناک
نوشته شده در: ۱ فروردین, ۱۴۰۰

سلام
بابت مقاله خوبتون ممنونم من خودم هم یه لابرادور دارم خیلی مهربونه و وفاداره
لطفاً یه مقاله در مورد شایلو شپرد هم درست کنید
با تشکر

پاسخ به این نظر